Ogrzewanie w pracy – najważniejsze informacje

O ogrzewaniu w domowym zaciszu mówi się naprawdę sporo. Jest jednak jeszcze inna przestrzeń, w której niekiedy spędzamy znacznie więcej czasu niż we własnym mieszkaniu lub domu. Ogrzewanie w pracy, czyli miejscu, w którym spędzamy równie dużo czasu. W tym przypadku również musimy pamiętać o odpowiedniej temperaturze – regulują ją upodobania pracowników oraz przepisy prawne.

Ogrzewanie w pracy zgodne z przepisami BHP

Zacznijmy zatem od tego, co o ogrzewaniu w zakładzie pracy mówią obowiązujące przepisy. Wszystkie niezbędne wytyczne na temat ogrzewania i wentylacji w zakładach pracy znajdziemy w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.

Kwestii utrzymania odpowiedniej temperatury w zakładzie pracy poświęcono tam sporo miejsca. Według przepisów temperatura jest ściśle powiązana z rodzajem wykonywanej pracy. W pomieszczeniach biurowych nie może być ona niższa niż 18 stopni Celsjusza. We wnętrzach, w których pracuje się fizycznie – nie powinna spadać poniżej 14 stopni. Nie można też zapominać o pomieszczeniach gospodarczych, jak szatnie, łazienki itp. W nich temperatura powinna się utrzymywać na poziomie 24 stopni.

Dla osób pracujących na zewnątrz pracodawcy muszą zapewnić specjalne pomieszczenia z minimalną temperaturą 16 stopni, w których można się schronić przed deszczem, ogrzać lub zjeść posiłek.

Wszystkie pomieszczenia muszą być także zabezpieczone przed niekontrolowaną emisją ciepła lub zimnego powietrza, która mogłaby wpływać na zdrowie oraz funkcjonowanie pracowników.

A co jeśli temperatura jest zbyt niska? Gdy temperatura spadnie we wnętrzu poniżej 10 stopni, pracodawca ma obowiązek dostarczać zatrudnionym osobom darmowe, gorące posiłki i napoje. Podobnie w przypadku pracowników wykonujących swoje obowiązki na zewnątrz w sezonie jesienno-zimowym.

Dlaczego ogrzewanie w pracy jest tak ważne?

Ogrzewanie w pracy, a co za tym idzie zapewnienie właściwej temperatury, jest jednym z najważniejszych czynników, który oddziałuje równocześnie na samych ludzi oraz cały zakład pracy.

Dlaczego jest tak ważna? Ponieważ wpływa na kondycję i zdrowie zatrudnionych osób. Niewłaściwe warunki mogą stać się przyczyną zwiększonej ilości zachorowań, które przekładają się na lawinowe zwolnienia L4, a to sprawia, że firma zaczyna mieć problemy kadrowe. Poza tym obecnie pracownicy są zdecydowanie bardziej świadomi swoich praw i obowiązków pracodawcy, więc mogą po prostu nie zgodzić się na niewłaściwe warunki i zrezygnować z pracy.

Niska temperatura to także pogorszenie wydajności zespołu, problemy z koncentracją i terminową realizacją zamówień. Powoduje to rozregulowanie działania zakładu oraz problemy z właściwym wypełnianiem wszystkich obowiązków.

Okazuje się zatem, że ciepło w pracy ma znaczenie kluczowe, gdyż wiąże się ściśle z ludzkim zdrowiem oraz efektywnością całej firmy.

Jakie ogrzewanie do miejsca pracy – najpopularniejsze rozwiązania

Produkty grzewcze dostosowuje się ściśle do charakteru i wielkości miejsca pracy. Dzięki temu można otrzymać odpowiednią temperaturę, przy równoczesnym zoptymalizowaniu kosztów.

W przestrzeniach biurowych stosuje się z powodzeniem same rozwiązania, co w domach. Sprawdza się standardowe ogrzewanie konwekcyjne z siecią grzejników rozmieszczonych we wszystkich pomieszczeniach. Niekiedy jako ogrzewanie do pracy wykorzystuje się także systemy kanałowe lub niewielkie promienniki elektryczne, które pozwalają skutecznie dogrzać wnętrza.

Nieco więcej zachodu wymaga ogrzanie wielkich hal lub magazynów, w których standardowe grzejniki się po prostu nie sprawdzają. Ogrzanie tak dużych mas powietrza wymagałoby bowiem gigantycznych nakładów energii, a efekty i tak byłyby mizerne. W takich przypadkach właściciele firm najczęściej stawiają na ogrzewanie kanałowe lub elektryczne, wykorzystujące długie fale podczerwone. Dzięki temu udaje się zapewnić ciepło, a przy tym ograniczyć zużycie energii do optymalnego minimum.

Ciepło w pracy – komfort i efektywność wszystkich zatrudnionych

Odpowiednie warunki cieplne w pracy wynikają z przepisów prawa. Zapewnienie ich wpływa jednak również na atmosferę w miejscu zatrudnienia, dobre samopoczucie i nastrój pracowników, co przekłada się także na możliwości zespołu, a w tym efektywność pracy.

Warto zatem zwrócić uwagę na odpowiednie, wydajne i oszczędne do pracy – dzięki niemu wszystkim będzie się pracowało znacznie lepiej.

0 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge